zondag 14 september 2008

Nog meer nieuws

Op 1 september was de zomervakantie ook hier voorbij, maar Sherly had nog een extra dagje. Voor nieuwe kinderen was er een speciale introductiedag op 2 september. Barbara had Sherly al een beetje voorbereid op de grote dag, door te vertellen hoe het er allemaal zo ongeveer uit zou zien. Sherly kon dat verhaaltje goed herhalen, maar of ze het ook echt snapte, dat wisten we niet. We maakten ons intussen een beetje zorgen over die dag. Stel je voor: op een dag neemt je mama je mee naar een groot gebouw waar ook allemaal andere jongens en meisjes zijn – heb ik dat niet eerder meegemaakt, en liep dat niet heel treurig af?

Ik belde Barbara die dinsdag vanaf mijn werk om te vragen hoe het allemaal gegaan was. Wel, probleemloos! Sherly had heel even wat gehuild, maar was snel getroost door de juf. En toen ik ’s middags thuis aan Sherly vroeg hoe het was geweest, antwoordde ze: “Juf Marjan! Glijbaan!”. En tegen Barbara had ze opgetogen verteld dat een ander jongetje een koek meegekregen had en zijzelf een banaan!

De vrijdag erop bracht ik Sherly voor het eerst naar school. Ik had mij uitgebreid door Barbara laten vertellen wat ik allemaal moest doen: naar binnen, en dan rechtsaf de gang in. De jas moet in een luizentas waar haar naam op staat. Haar banaan en bekertje Roosvicee moet in een klein krat bij de ingang van de klas en haar rugzakje in het grote krat daarnaast. Daarna loop je met Sherly naar binnen en je ziet er even op toe dat zij de juf een hand geeft, want zo moet dat.

Ik heb dit alles uit mijn hoofd geleerd, maar dat bleek helemaal niet nodig. Ik hoefde alleen Sherly achterna te lopen. Ze wist precies welke luizentas van haar was – ze wees me als bewijs op het stickertje met haar naam erop – vertelde mij vervolgens dat ik haar banaan en bekertje in het kleine krat moest zetten, en legde zelf haar rugzakje in het grote krat. Daarna liep ze naar binnen, gaf de juf een hand en maakte mij duidelijk dat ik nu wel mocht gaan door te zeggen dat ik haar een kusje kon geven.

Ze blijft ons verbazen, deze dame.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: